Denne siden er under arbeid. Informasjonen her kan være unøyaktig.

Type XXI nr 1

Byggeår: 1894
Fabrikant: Dubs & Co
Byggenr: 3172

Den første leveransen av damplokomotiver kom til Setesdalsbanen i 1894. Lokomotivene 1, 2, 3 og 4 var bygget av Dubs & Co i Skottland og ankom Kristiansand via båt. Maskinene skulle brukes under byggingen av banen, og ble raskt satt i arbeid. De ble konstruert under maskindirektør Oxaal, som tok utgangspunkt i normalsporede lokomotiver brukt på Smaalensbanen. Lokomotivene ble etterhvert gitt typenummer med romertall – type XXI og XXII.

Type XXI nr 2

Byggeår: 1894
Fabrikant: Dubs & Co
Byggenr: 3173

Samme spesifikasjoner og opprinnelse som lok nr. 1. Ble benyttet i byggingen av banen og senere i ordinær drift.

Type XXII nr 3

Byggeår: 1894
Fabrikant: Dubs & Co
Byggenr: 3174

Lok 3 var til forskjell fra Nr 1 og 2 av typen XXII, som var tenkt for mer hurtiggående tog.

Type XXII nr 4

Byggeår: 1894
Fabrikant: Dubs & Co
Byggenr: 3175

Lokomotiv nr 4 var del av samme leveranse og hadde tilsvarende spesifikasjoner og bruk som lok 3. 

Type XXI nr 5

Byggeår: 1901
Fabrikant: Thunes Mekaniske Verksted
Byggenr: 4

Lok 5 ble bestilt for å øke reserven i trafikken. De ble bygget i Norge av Thunes Mekaniske Verksted. Det var uenigheter mellom lokformannen og lokbetjeningen om det skulle bestilles type XXI eller XXII. Lokformannen ønsket type XXII, da denne typen maskin gikk penere i sporet, lokbetjeningen ønsket XXI på grunn av dens økte trekkraft. Lok 5 var det første lokomotivet som var utstyrt for trykkluftbremser fra fabrikk.

 

Selv om lok 5 er tilsynelatende identisk med nr 1 og 2 er det ikke helt slik. Nr 5 fikk ekstra avstivning i rammen, og naglene på førerhytten og vanntankene er forsenket. 

Type XXII nr 6

Byggeår: 1902
Fabrikant: Thunes Mekaniske Verksted
Byggenr: 7

Lok nr 6 ble bestilt noen måneder etter lok 5. Denne gangen ble det bestilt type XXII. Lok 6 var det første loket som hadde hastighetsmåler levert fra fabrikk.

 

Lok 6 fikk noen modifikasjoner som ikke var til stede på nr 3 og 4. Endringene er tilsvarende de som ble gjort med nr 5.

Type XXI nr 7

Byggeår: 1911
Fabrikant: Hamar Jernstøberi
Byggenr: 77

Lok nr 7 ble anskaffet for å betjene transporten fra Evje Nikkelgruber til Kristiansand havn. Bygget i Norge og tilpasset det økende transportbehovet.

 

Denne maskinen var ikke helt identisk med nr 1, 2 eller 5. Nr 7 hadde noen moderniseringer som de andre lokene ikke hadde. Blant annet hadde nr 7 en damptørker i domen, og syliderdiameteren var noe større. Dette gjorde at lok 7 var det sterkeste loket som ble levert til Setesdalsbanen.

 

Lokomotivet ble hugget i 1965. Ett av fabrikkskiltene har i senere tid dukket opp, og er tatt vare på.