Sporomlegging på Grovane
- Den september 18, 2014
- Av Jack Holland Nielsen
- I Nyheter
- 1
I mange år har det vært diskutert omlegging av hovedsporet på Setesdalsbanen. En sporplan ble bestilt og vedtatt for 2-3 år siden.
Hensikten med omleggingen var at sporet skulle bli så autentisk som mulig. Helt riktig blir det ikke, for da måtte vi ha vært ut i spor 2 på Sørlandsbanen. Og det får vi nok ikke lov til.
Så i august i år begynte forberedelsene til omlegging, og sporbrudd ble et faktum. I skrivende stund er det ikke forbindelse mellom Grovane stasjon, hovedsporet eller verkstedet. Men vi regner med at det i løpet av ca 2-3 uker vil være mulig å koble det meste sammen igjen.
Arbeidet blir utført i flere etapper. Første sporbrudd var ved vekselen inn til omlastingstomta. Her er det nå koblet sammen i det nye hovedsporet. Andre sporbrudd er ved brua over Rugåna, det er der vi holder på nå. Dette blir den største jobben, her skal veksler bygges om og flyttes.
Det er vanskelig å sette tekst på alle bildene, men regner med at bildene er relativt selvforklarende. Mange av våre medlemmer har vært opp og sett på utviklingen, og alle tilbakemeldinger er positive.
Planleggingen og ansvaret for omleggingen er det Norsk Jernbanedrift som har. Utførelsen av arbeidet blir gjort av ansatte på banen og Monan Entreprenør.
Foto: Jack Nielsen
Rune Fure
Hei! Godt nyttår! Fantastisk jobb dere gjør. Flotte sider!
Kan dere legge inn bilder hvordan butten på Røykenes ser ut? Og videre der skinnegangen lå før? Hvor mye er det igjen av den tidligere skinnegangen og svillene?
Beste hilsen
Rune Fure