Sesongen er over, hva nå?
- Den september 19, 2016
- Av Jack Holland Nielsen
- I Nyheter
- 0
Setesdalsbanen har, også i år, hatt en veldig bra sesong. Stort sett bra belegg på alle avganger. Også på charter turene har vært bra belegg. På enkelte dager litt i overkant av det vi egentlig har kapasitet til. Men alle våre frivillige og ansatte har gjort en kjempejobb for å fa det til. Det endelige passasjertallet har jeg ikke fått per i dag, men tror det er i overkant av 24.000 enkeltreisende.
Men aktiviteten på Setesdalsbanen fortsetter lang ut over høsten. Det er mye som skal gjøres. Ved «Kirkegårdssporet» er det planlagt en hall for gult materiell. Det vil si en hall for de arbeidsmaskinene vi bruk i vedlikeholdet av sporet og vårt anlegg. Det har lenge vært meningen å rydde i området, og nå er vi godt i gang med det. Håper å kunne påbegynne arbeidet med å lage spor til den «nye» hallen snart. De gamle vognkassene som stod i «Kirkegårdssporet» er flyttet bort til der de gamle boligene var under driftstiden.
I begynnelsen av februar fikk vi lok 81 ned til Setesdalsbanen. Den ble fraktet med tog (selvfølgelig) ned til Grovane stasjon. Etter å ha stått under en presenning på Hamar i mange år, så trengte lokomotivet en kraftig oppussing. På våren var det stor aktivitet med å skrape rust og smøre opp en del bevegelige deler. I sommer er lok 81 blitt malt med grunning, og nå i høst begynner lok 81 å ligne på et lok. Mye arbeid gjenstår, men som dere ser av bildet, så er det fremgang.
Men det skal skje mye utover høsten. Sviller skal skiftes, det skal ryddes og mye annet vedlikehold. Når vi er ute langs sporet treffer vi av og til på slike
Siste kommentarer