Diesellokomotiv
Setesdalsbanen hadde aldri smalsporede diesellokomotiv, men i henholdsvis 1976 og 1981 ble det kjøpt inn 2 lokomotiv (svensk litra Z4t) fra den nå nedlagte smalsporbanen mellom Karlshamn og Ryd i Sverige.
Det finnes også to normalsporede skiftelokomotiv hos oss. Da Grovane ble sporbruddstasjon i 1938 fikk man omlastning av gods, og det ble derfor anskaffet et lite skiftelokomotiv til denne tjenesten (Skd 206.44). Dette lokomotivet fikk påmontert smalsporkobbel i tillegg til det ordinære bredsporkobbelet og på områder med kombinert spor ble dette brukt til skifting på begge sporvidder.
Alle tre lokomotivene er i drift hos Setesdalsbanen. Våren 1999 fikk vi i tillegg overta en utrangert Skd 206.39 fra NSB, Lokstall Kvalaberget i Stavanger. Denne er foreløpig hensatt.
Oversikt over Setesdalsbanens diesellokomotiv
Litra/type | Nummer | Byggeår | Vekt | Lengde over kobbel | Største hastighet |
---|---|---|---|---|---|
Z4t | 227 | 1950 | 14 t | 8,30 m | 50 km/t |
Z4t | 307 | 1952 | 14 t | 8,30 m | 50 km/t |
206 | 39 | 1936 | 9 t | 6,00 m | 50 km/t |
206 | 44 | 1936 | 9 t | 6,00 m | 50 km/t |