Type XXI ble for det meste benyttet i godstog og blandede tog, mens type XXII vesentlig gikk med persontog. Setesdalsbanen har bevart begge lokomotivtypene.
Type XXVI nr. 80 og 81 ble bygget for å assistere sydgående tog på Rørosbanen i stigningene fra Langlete, som var mellom Støren og Røros. Etter Rørosbanens omlegging til normalspor i 1941, ble lokomotivene overført til Drammen og Vestfoldbanen. I 1949 ble de nok en gang innhentet av normalsporet. Nr. 81 ble tatt ut for bevaring ved Norsk Jernbanemuseum, Hamar.
Type XXI nr 1
Byggeår: 1894
Fabrikant: Dubs & Co
Byggenr: 3172
Maskinen har blitt tilbakeført til slik den så ut rundt 1900, med blant annet rett skorstein. Nr. 1 er det eneste av de bevarte lokomotivene som ikke har vært i drift i museumstiden. Sist maskinen var i drift var i 1960, 2 år før banen ble nedlagt, da hadde maskinen forfalt til hovedrevisjon samtidig med Lok 7. Begge lokomotivene ble da hensatt utenfor verkstedet på Grovane. Etter nedleggelsen ble nr. 1 stilt ut i stasjonshagen til Grovane stasjon. Der stod den i vel 35 år, til den på høsten i 1997 ble flyttet tilbake på sporet og kjørt inn i lokstallen.
Det er ambisjoner om å revidere og restaurere maskinen slik at den kan brukes i trafikk på museumsbanen, men noen formell avgjørelse har per dags dato ikke blitt tatt.
t.v: Lok 1 hensatt ved Grovane Verksted, 1960. Lok 7 kan sees til venstre i bildet.
t.h: Lok 1 ustilt ved Grovane Stasjon. Legg merke til den rette skorsteinen.
Lok 1 fotografert i lokstallen, 2024.
Type XXI nr 2
Byggeår: 1894
Fabrikant: Dubs & Co
Byggenr: 3173
Lokomotivet er nå i sesongen 2024 driftsklart og restaurert til utseende det hadde i slutten av 50- begynnelsen av 60 årene. Maskinen var sist i drift i 2002 og hadde siden den gang vært lagret i påvente av kjelerevisjon. I 2024 var det 130 år siden maskinen ble satt i drift for første gang og brukt i anlegget av banen sammen med XXI nr. 1 og XXII nr. 3 og 4.
Lok 2 ved Grovane Stasjon, 2024.
Type XXI nr 5
Byggeår: 1901
Fabrikant: Thunes Mek. Værksted
Byggenr: 4
Lokomotivet er for tiden demontert for revisjon, kjelen og alt under fotbrettet er sendt til England for overhaling hvor omfattende arbeid skal gjøres på gangtøy og understell. Arbeidet med kjelen vil i all hovedsak bestå av bytting av kjelerør. Loket er forventet tilbake i drift mellom 2025 og 2026, da vil maskinen fremstå slik det gjorde i de siste ukene før banens nedleggelse i 1962.
Lok 5 ved Grovane Verksted, 2019.
Type XXII nr 6
Byggeår: 1902
Fabrikant: Thunes Mek. Værksted
Byggenr: 7
Lokomotivet er for tiden demontert for revisjon. Kjelen er sendt til England hvor indre fyrkasse og diverse stagbolter skal fornyes. Under demontering av maskinen ble det funnet større slitasje enn først antatt. Det er derfor bestemt at rammen til lok 6 skal sendes til Statfold Engineering slik som lok 5. Lok 6 vil få samme omfattende revisjon gjort til rammen, understell, gangtøy og hjul. Når maskinen kan ventes tilbake i trafikk er uklart for øyeblikket, men det vil antakelig være omkring 2027-2028.
Type XXVI nr 81
Byggeår: 1914
Fabrikant: Hamar Jernstøperi
Lokomotivet er deponert fra Norsk Jernbanemuseum. Maskinen er kosmetisk pusset opp og blir utstilt ved forskjellige anledninger.
Denne maskinen var aldri hos Setesdalsbanens i driftstiden, den gikk i trafikk på Rørosbanen og Vestfoldbanen mens disse var smalsporbaner. Nr 81 er noe større enn Setesdalsbanens egne lokomotiver, og er et verdifullt tilskudd i samlingen for å kunne formidle nettopp de større maskinene som ble bygget til norske smalsporbaner. Det er antatt at det vil være fult mulig å sette lokomotivet i driftsklar stand en gang i fremtiden.