Røyknes stasjon

Røyknes ble åpnet først som stoppested ved den midlertidige driften i 1895, men hadde status som stasjon omtrent mellom 1920 og 1950. På grunn av statusen som stoppested, fikk Røyknes fra starten i 1895 kun et uværsskur lik de som sto på Hornesund, Syrtveit og Strai holdeplasser (arkitekt Paul Due).

I 1912 fikk Røyknes ny bygning, lik Flaten på Arendalsbanen og Svenkerud på Bergensbanen. Denne var preget av jugendstilen, tegnet av Harald Kaas (f. 1868). Det kom også vanntårn, bu for baneavdelingen og tønnestavbuer. Røyknes stasjon og de andre tilhørende byggene ble revet kort tid etter nedleggelsen i 1962.

 

Gjenoppbygging

I museumstiden ble det tidlig klart at det var nødvendig å bygge opp igjen linja til Røyknes og stasjonsområdet der. For et mer helhetlig inntrykk av hvordan en jernbane var før, er det viktig med en skikkelig endestasjon med fasiliteter som billettsalg, ekspedering av gods, kiosk- og souvenirsalg, og toaletter – i tillegg til krysningsspor, vannfylling og svingskive. Dette prosjektet ble intensivert på 1990-talllet, og i 2004 sto endelig Røyknes stasjon gjenoppbygd, klar for å ta imot nye reisende.

Stasjonsbygningen er den som opprinnelig sto på Svenkerud. Den ble tatt fra hverandre del for del, fraktet ned til Røyknes og satt opp igjen. Bygningen er delt inn i tre rom, med venterom i sørenden, billettkontor i midten, og godsavdeling i nordenden. Vanntårn og privetbygning ble bygd opp delvis etter tegninger, og delvis etter foto og samtaler med folk som hadde tilknytning til Røyknes på denne tiden.

Senere skal også bua til baneavdelingen sør for privetet bygges opp, og en gang også svingskive og stavbuer nord på stasjonsområdet.