Høstarbeid
- Den oktober 19, 2016
- Av Jack Holland Nielsen
- I Nyheter
- 0
Noen av de gamle godsvognene samlet i det vi kaller for «Kirkegårdssporet» (som sannsynligvis etablert i 1938). Det var her vogner ble hugget opp etter nedleggelsen av Setesdalsbanen. Disse vognen skal derimot ikke hugges opp, de er bare parkert her midlertidig.
Vognhallen er og ferdig pusset opp utvendig. All gammel maling og dårlig puss er fjernet. Ny armering og ny puss er på plass. Og hele bygningen er malt på nytt. Regner med at dette holder i mange år. Jeg synes det ble veldig bra.
Mellom «Blåsebua» og Kirkegårdsporet er det planlagt en hall for «Gult» materiell, altså det materiellet som vi bruker til banearbeidet. Foreløpig er det bare gravd av litt masse for å undersøke grunnforholdene. Så får vi se når det eventuelt blir en hall her. Men god planlegging er halve jobben, sies det.
Svillebytte på omlastningstomta pågår for fullt. Alle gamle sviller er byttet ut, alle gammel balast er fjernet og nå er snart alle nye sviller på plass. Både i sporet og vekslene. Da gjenstår jobben med å spikre alt, og det tar nok litt tid. Men når det er gjort da har vi 2 normalspor som er friskmeldte og et 1067 mm spor.
Foto Jack Nielsen
Siste kommentarer